Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta rogrzewająca - zasady, efekty, jadłospis

Dieta rogrzewająca - zasady, efekty, jadłospis
Wiele osób często zastanawia się, czy zimą powinniśmy odżywiać się inaczej. Dla sportowców bywa to okres tzw. “masy”. Jednak czy w mroźne dni nasza dieta powinna wyglądać inaczej?

Na czym polega dieta rogrzewająca?

Na starcie warto zaznaczyć, że sposób odżywiania się w okresie letnim czy zimowym powinien być taki sam. Co należy przez to rozumieć? Otóż zapotrzebowanie energetyczne człowieka nie różni się w danych porach roku. Jednak nie od dziś wiadomo, że niechciane nadprogramowe kilogramy pojawiają się zazwyczaj w porze jesienno-zimowej. Wynika to ze zwiększonego apetytu, ale i nie tylko. Nasz organizm przez utratę ciepła spowodowaną warunkami atmosferycznymi spala szybciej spożyte wcześniej kalorie. Jednak w rozumieniu tego nie oznacza, że mamy jeść więcej. Nic bardziej mylnego. Biorąc pod uwagę fakt, że większość osób ogranicza aktywność fizyczną w porach zimowych, jeszcze bardziej naraża ludzki organizm na przybranie dodatkowej masy ciała. 

Dieta rogrzewająca - zasady

Zasady diety rogrzewającejPosiłki w okresie jesienno-zimowym należy skomponować z produktów nie tylko pożywnych, ale i rozgrzewających m.in. poprzez doprawienie odpowiednimi przyprawami. Poszczególny posiłek powinien zapewnić sytość na co najmniej 3-4 godziny, aby uniknąć zbędnego podjadania. W okresie zimnych dni ludzki organizm spala więcej energii, dlatego dostarczanie posiłków o regularnych porach pomoże uniknąć odkładania się zbędnego tłuszczu. Dzieje się tak, gdyż naszemu ciału brakuje energii do równomiernego ogrzania, stąd też tak istotne jest rozpoczęcie i zakończenie dnia ciepłym posiłkiem. Ponadto, jednym z istotniejszych elementów w takim okresie jest dostarczenie niezbędnych witamin i minerałów, które mają na celu wzmocnienie naszej odporności. W zimowych wieczorach warto skupić się na dodawaniu do potraw posiekanej natki pietruszki - zapewnia ona dzienne zapotrzebowanie witaminy C. Warto również skusić się na kiszone ogórki i kapustę, będące bogatym złożem probiotycznych bakterii. Przyprawy, o których warto pamiętać to przede wszystkim chilli, cynamon, kardamon, imbir i kurkuma, tym samym tworząc przyjazną, jesienną atmosferę.

Dieta rogrzewająca - przykładowe posiłki

Jadłospis w diecie został ułożony w taki sposób, aby skupić na dostarczeniu odpowiednich wartości odżywczych, niezbędnych naszemu organizmowi w mroźnym okresie. Skomponowane poniżej menu jest wyłącznie przykładem, dlatego też gramatura potraw celowo nie została zawarta. 

Jadłospis - dzień 1

  • śniadanie: płatki owsiane z rodzynkami, jabłkiem i cynamonem
  • II śniadanie: kanapki z pieczywa żytniego, chudej szynki, pomidora i sałaty
  • obiad: kasza gryczana z piersią kurczaka i buraczkami
  • podwieczorek: jogurt naturalny z dżemem niskosłodzonym z czarnej porzeczki
  • kolacja: omlet z kurczakiem, czerwoną fasolą i papryką

Jadłospis - dzień 2

  • śniadanie: tost pełnoziarniste z twarogiem chudym i rzodkiewką 
  • II śniadanie: sałatka z serem feta, oliwkami, pomidorem i rukolą
  • obiad: kurczak curry z ryżem i kapustą kiszoną 
  • podwieczorek: ciasteczka brownie z czerwonej fasoli z dodatkiem kardamonu
  • kolacja: spaghetti bolognese z makaronem pełnoziarnistym i pomidorkami koktajlowymi

Jadłospis - dzień 3

  • śniadanie: jajka na miękko z pieczywem chrupkim i ogórkami kiszonymi
  • II śniadanie: wafle ryżowe z wędzonym łososiem, ogórkiem i papryką czerwoną 
  • obiad: chilli con carne w wersji fit z kawałkami kurczaka, doprawić chilli
  • podwieczorek: domowy chleb bananowy z imbirem i serkiem wiejskim 
  • kolacja: zupa jarzynowa (bez śmietany) z kawałkami kurczaka

Jadłospis - dzień 4

  • śniadanie: płatki owsiane gotowane na mleku z migdałami, gruszką i cynamonem
  • II śniadanie: koktajl z jogurtu naturalnego, cynamonu i suszonych morel
  • obiad: gotowany na parze filet z dorsza z fasolką szparagową i kaszą jęczmienną
  • podwieczorek: serek wiejski z dżemem niskosłodzonym 
  • kolacja: placuszki z cukinii z piekarnika

Jadłospis - dzień 5

  • śniadanie: placuszki twarogowe z malinami i cynamonem
  • II śniadanie: chleb pszenny z twarożkiem i miodem
  • obiad: puree marchewkowo-ziemniaczane z jajkiem sadzonym i czerwoną papryką
  • podwieczorek: zapiekany banan z kefirem
  • kolacja: ryż na mleku pieczony z jabłkiem i cynamonem

Jadłospis - dzień 6

  • śniadanie: zupa krem z dyni z ryżem i kurkumą
  • II śniadanie: sałatka z ryżu, tuńczyka, jajka i sałaty
  • obiad: pulpety wieprzowe gotowane na parze z marchewką, brokułami i ryżem
  • podwieczorek: grahamka z szynką z piersi kurczaka, pomidorem i sałatą
  • kolacja: zapiekany makaron z piersią kurczaka i sosem pomidorowym

Jadłospis - dzień 7

  • śniadanie: naleśniki z twarogiem, miodem i borówkami
  • II śniadanie: koktajl z jogurtu naturalnego, brzoskwini i płatek jaglanych
  • obiad: dorsz gotowany w folii z cukinią i ziemniakami
  • podwieczorek: kasza manna z musem bananowym
  • kolacja: pierś z kurczaka z kaszą gryczaną i buraczkami

Dieta rogrzewająca - wady i zalety 

Dieta na mroźne dni na pierwszy rzut oka wydaje się idealna. Jednak czy aby na pewno? Sprawdźcie gotowy zestaw wad i zalet, dlaczego warto się na nią zdecydować!
 

Wady

Zalety

BRAK - dieta na mroźne dni jest zbilansowana, a przy odpowiednim deficycie pozwoli na utratę nadprogramowych kilogramów

wspomaga odporność organizmu

 

rozgrzewające potrawy

 

pomaga uniknąć przybraniu na wadze

 

przyprawy korzenne dające świąteczny klimat

 

różnorodność posiłków

A Ty co jesz najczęściej w mroźne dni? Daj nam znać!

Dieta rogrzewająca - efekty jakich możemy się spodziewać

Jesienno-zimowe menu ma na celu przede wszystkim wzmocnienie odporrności w tak ważnym okresie. Będąc narażonym na wszelkie infekcje, wirusy i choroby warto wspomóc organizm za pomocą jedzenia. Ponadto, odpowiednio dobrana podaż energetyczna pozwoli uniknąć przybierania nadprogramowych kilogramów, zwłaszcza jeżeli decydujemy się porzucić aktywność fizyczną w tym okresie. Zatem czy możliwa jest utrata kilogramów? Owszem jak najbardziej! W celu osiągnięcia tego zamiaru wystarczy odpowiednio zredukować kalorie wprowadzając deficyt kaloryczny - a w następstwie zmuszenie ciała do spalenia naszych rezerw w postaci tkanki tłuszczowej. Jeżeli wciąż nie wiesz jak skomponować własne menu, nasi specjaliści zrobią to za was! Już teraz możesz mieć indywidualny plan dietetyczny z uwzględnieniem własnych preferencji! Zapoznaj się z ofertą pod tym adresem: https://potreningu.pl/plan 

Czy warto przejść na dietę rogrzewającą?

Okres jesienno-zimowy jest wyjątkowo trudnym dla naszego organizmu. Brak słońca, zmniejszenie aktywności fizycznej i wzrost apetytu może zapowiadać problemy dla naszego celu sylwetkowego. Spadek nastroju i ogólnej motywacji również prowadzi do pogorszenia ogólnego samopoczucia, co w następstwie kusi do pocieszenia się słodkimi bądź słonymi przysmakami. Z pomocą może przyjść odpowiednio dobrane menu na mroźne dni. Dania powinny być ciepłe i smakowite, bogate w różnorakie przyprawy, które nie tylko mają za zadanie nas rozgrzać, ale stworzyć przepyszny aromat i klimat, aby uniknąć pokus. Żaden suplement nie zapewni nam odpowiednich substancji odżywczych, witamin i minerałów jak te pozyskane z naturalnego pochodzenia. Zdrowe gotowanie nie musi być nudne, szczególnie w tym okresie. Warto gotować wspólnie, aby wzajemnie się wspierać.