Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy witamina D i wapń mogą przyspieszyć odchudzanie?

Czy witamina D i wapń mogą przyspieszyć odchudzanie?
Witamina D jest bardziej hormonem, różni się od innych witamin złożonym oddziaływaniem na ustrój. Najnowsze dowody sugerują, że wyższe spożycie wapnia i/lub witaminy D może wiązać się z utrzymaniem niższej masy ciała i lepszym zdrowiem metabolicznym.

Niemniej jednak nie należy zapominać, iż na zdrową dietę składa się wiele składników. Niewiele zmieni podaż witaminy D lub wapnia, jeśli ktoś je mało warzyw, dostarcza zbyt mało witamin i minerałów, zdrowych źródeł białka, węglowodanów, tłuszczów (szczególnie wielonienasyconych z grupy omega-3 i jednonienasyconych).

Badanie naukowe - wpływ witaminy D oraz wapnia na redukcję wagi

Naukowcy badali wpływ witaminy D oraz wapnia na redukcję masy ciała. Zbadali wpływ suplementacji na profile antropometryczne i metaboliczne podczas ograniczenia energii u zdrowych osób dorosłych z nadwagą lub otyłością. Do badania włączono osoby o bardzo niskim spożyciu wapnia, czyli mniej niż 600 mg dziennie.

Na czym polegało badanie?

Pięćdziesiąt trzy osoby w wieku ok. 20 lat zostały losowo przydzielone do grupy stosującej dietę niskoenergetyczną (deficyt 500 kcal dziennie) uzupełnioną 600 mg wapnia i 125 IU witaminy D3 albo grupy stosującej samą restrykcję energetyczną przez 12 tygodni. Przeprowadzono wielokrotne pomiary wariancji w celu oceny różnic między grupami pod względem zmian masy ciała, BMI, składu ciała, obwodu talii i ciśnienia krwi, a także stężeń TG, TC, HDL, LDL, glukozy i insuliny w osoczu. Całkowity dobowy wydatek energetyczny (TDEE) każdego pacjenta został obliczony przy użyciu równań Światowej Organizacji Zdrowia do obliczania podstawowej przemiany materii (BMR) i oszacowany jako 1,3 x BMR dla osób otyłych prowadzących umiarkowaną, codzienną aktywność.

Na podstawie potrzeb energetycznych stworzono standardową recepturę zbilansowanej diety (białko 10~15% całkowitej podaży energii, tłuszcz 20~30%, węglowodany 55~65%), aby wytworzyć dzienny deficyt kaloryczny 500 kcal.

Wyniki po 12 tygodniach

  1. Masa ciała spadła średnio o 4.1 kg w grupie diety i suplementacji i o 3.5 kg w grupie samej diety.
  2. Istotnie większy spadek utraty masy tłuszczu zaobserwowano w grupie suplementacji wapń + D (średnio 2.8 kg w grupie suplementacji; 1.8 kg w grupie samej diety z deficytem energetycznym).
  3. Grupa suplementacji straciła w trakcie redukcji mniej beztłuszczowej masy ciała/mięśni (różnica 300 g).
  4. Grupa wapń + D wykazała również prawie dwukrotnie większy spadek masy trzewnej tkanki tłuszczowej i powierzchni trzewnej tkanki tłuszczowej.
  5. Nie wykryto istotnej różnicy dla zmiennych metabolicznych

Wniosek

Suplementacja wapniem i witaminą D3 przez 12 tygodni zwiększyła utratę tkanki tłuszczowej i trzewnej u osób spożywających bardzo mało wapnia podczas ograniczania zużycia energii.

Komentarz

Pozbywanie się tkanki tłuszczowej zależy od wielu czynników, dlatego wcale nie ma gwarancji, czy konkretne osoby spożywające większe ilości wapnia i witaminy D zareagują podobnie w trakcie redukcji, jak ludzi z niedoborami. Poza tym utrata 4.1 kg masy ciała w ciągu 12 tygodni jest słabym wynikiem, a to świadczy, iż z otyłości może być bardzo ciężko wyjść, nawet osobom mającym ok. 20 lat.

Źródła: Wei Zhu i in. Calcium plus vitamin D3 supplementation facilitated Fat loss in overweight and obese college students with very-low calcium consumption: a randomized controlled trial https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-12-8

W artykule mówimy o: Odchudzanie