Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Podstawowe wady niezdrowych przekąsek

Podstawowe wady niezdrowych przekąsek
Nie zawsze sięgamy po jedzenie z głodu. Czasem jemy z nudów, czasem by zająć czymś ręce, np. podczas czytania książki lub oglądania telewizji, a czasem by rozładować napięcie lub stres. Są to właśnie momenty, w których uwzględniamy, czasem spontanicznie, w menu przekąski – z definicji niewielkie, nie wymagające przygotowania porcje jedzenia. Jakie cechy posiadają najgorsze typy przekąsek i po co można sięgnąć w zamian?

Słabo sycą

Zdecydowanie jedna z większych wad kiepskiej jakości jedzenia - to to, że jest mało sycące i można go zjeść w ilościach hurtowych. Słone i prażone orzeszki, chipsy, paluszki i oczywiście słodycze wszelkiego rodzaju – trudno poprzestać na dwóch czy trzech porcjach, jak pokazują obserwacje i doświadczenie, opakowanie musi zostać po prostu opróżnione! I nie ma to wiele wspólnego z brakiem silnej woli – żywność tego typu została tak zaprojektowana i przemyślana, aby wręcz trzeba było zjeść ją w sporych ilościach. Jako alternatywę można zaopatrzyć się w produkty, które oczywiście są smaczne, ale jednocześnie sycące i wartościowe pod względem odżywczym.  Dobrym przykładem będą migdały, a także owoce.

Mają uzależniający smak

Większość tradycyjnych małowartościowych przekąsek posiada kilka wspólnych, charakterystycznych cech. Zawierają one spore ilości cukru, soli i tłuszczu, a także dość wyraźny i niezwykle atrakcyjny posmak akrylamidu (lekkiego przypieczenia). Taka kombinacja działa niezwykle uzależniająco – sprawia, iż tracimy nad takimi produktami kontrolę, zajadając się do oporu. Co znamienne, z każdym kolejnym posiedzeniem potrzeba większych dawek ulubionych łakoci, by odczuć charakterystyczną satysfakcję. W takiej sytuacji najlepszą opcją jest detoks – czyli definitywne odstawienie problematycznych pokarmów, zastąpienie ich jedzeniem bogatym odżywczo i smacznym. Aby detoks miał szanse powodzenia warto zrezygnować z trzymania w domu i w zasięgu wzroku słodyczy czy słonych przekąsek, rezygnacja z pieczenia ciast, etc. Podobnie jak wyżej, alternatywą mogą być owoce – lub przekąski przygotowywane z ich udziałem (np. koktajle), orzechy (zawsze niesolone i nieprażone), czekolada zawierająca minimum 70% kakao.

Dużo energii, mało cennych składników

Z punktu widzenia zdrowia i estetycznej sylwetki, wysoka gęstość energetyczna połączona z brakiem lub minimalną ilością cennych składników, to poważna wada zwiększająca między innymi ryzyko problemów z masą i składem ciała oraz zdrowiem. Stąd też wielu nałogowych zjadaczy niezdrowych przekąsek, pomimo posiadania nadmiarowych ilości tkanki tłuszczowej, posiada spore żywieniowe niedobory – np. witamin czy składników mineralnych. Dodatkowo dochodzą trudności z kontrolą łaknienia, a także kiepskie samopoczucie. Dlatego zdecydowanie warto sięgnąć po przekąski, które z jednej strony są stosunkowo niskokaloryczne, ale zawierają błonnik, witaminy, składniki mineralne, flawonoidy, etc. – np. warzywa i owoce, albo takie które mają większą wartość energetyczną, ale też sporą odżywczą – np. migdały.

Podsumowanie


Przetworzona technologicznie żywność, po którą tak chętnie sięgamy w ramach przekąsek, może posiadać wiele wad, które negatywnie wpływają na pracę nad sylwetką, mogą też przyczyniać się do rozwoju niektórych chorób. Dlatego warto z nich zrezygnować, zastępując wartościowymi i bogatymi pod względem odżywczym produktami żywnościowymi.