Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Rozciąganie statyczne w ramach rozgrzewki nie zmniejsza ryzyka kontuzji

Rozciąganie statyczne w ramach rozgrzewki nie zmniejsza ryzyka kontuzji
Na skróty:
  1. Spis treści
  2. Wyniki
Rozciąganie statyczne nie jest dobrym elementem rozgrzewki, jednak nadal wiele osób praktykuje to rozwiązanie. Naukowcy dokonali systematycznego przeglądu literatury w celu oceny skuteczności rozciągania statycznego jako części rozgrzewki w zapobieganiu urazom związanym z wysiłkiem fizycznym.

Przegląd literatury 

Wspomagane komputerowo wyszukiwanie w literaturze artykułów po 1990 r. i przed styczniem 2008 r. związanych z rozciąganiem statycznym i zapobieganiem urazom przy użyciu baz danych MEDLINE, SPORT Discus, PubMed i ScienceDirect. Wszystkie odpowiednie randomizowane badania kliniczne (RCT) i kontrolowane badania kliniczne (CCT) spełniające kryteria zostały ocenione na podstawie oceny metodologicznej. Ogółem kryteria spełniało 7 badań.

Wyniki

  • W 4 randomizowanych badaniach klinicznych, stwierdzono, że rozciąganie statyczne było nieskuteczne w zmniejszaniu częstości urazów związanych z wysiłkiem fizycznym,
  • tylko w jednym z trzech kontrolowanych badań klinicznych stwierdzono, że rozciąganie statyczne zmniejszyło częstość występowania urazów związanych z wysiłkiem fizycznym
  • w trzech z siedmiu badań odnotowano zmniejszenie urazów mięśniowo-ścięgnistych i więzadeł, jednak ogólne ryzyko wszystkich urazów wcale nie było istotnie niższe.

Podsumowanie 

Istnieją umiarkowane dowody na to, iż stosowanie rozciągania statycznego ma wpływ na zmniejszenie ogólnej częstości urazów. Odnotowano jednak dowody na to, że rozciąganie statyczne może redukować urazy mięśniowo-ścięgniste. Jednak lepiej by było częścią schładzania, a nie rozgrzewki. W ramach rozgrzewki można zawszeć elementy rozciągania dynamicznego.

Źródła: Katie Small i in. A Systematic Review into the Efficacy of Static Stretching as Part of a Warm-Up for the Prevention of Exercise-Related Injury https://www.tandfonline

W artykule mówimy o: Trening