Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy jogurty tuczą?

Czy jogurty tuczą?
Jogurty stanowią dość częsty element diety. Sięgamy po nie chętnie zarówno ze względu na walory smakowe, ciekawe kulinarne zastosowania, jak również fakt, iż są wygodne do spożycia, nie wymagają obróbki termicznej i można je ze sobą wszędzie zabrać. Lista korzyści ze spożywania jogurtów jest naprawdę długa. Wpływają one między innymi na poprawę trawienia, dostarczają pewnych ilości wapnia, witamin z grupy B, białka oraz żywych kultur bakterii. Kluczowy jest jednak wybór jogurtu. Okazuje się bowiem, że większość jogurtów dostępnych na sklepowych półkach charakteryzuje się niską wartością odżywczą i zdrowotną. Czym więc kierować się wybierając jogurt? Jaki jogurt jest najzdrowszy?

Cenne właściwości jogurtów

W 200g dobrego jakościowo jogurtu naturalnego znajduje się około 6-8g pełnowartościowego białka i około 3-4g lekkostrawnego tłuszczu. Mały kubeczek jogurtu to również około 200mg wapnia, co stanowi 20% dziennego zapotrzebowania. Zjadając 200g jogurtu naturalnego dostarczymy około 100-150kcal. Jogurty zaliczają się więc do produktów niskokalorycznych i mogą z powodzeniem znaleźć miejsce w diecie redukcyjnej.

Niezwykle cennym składnikiem jogurtów są bakterie:  Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium i Lactobacillus casei oraz paracasei.

Tworzą one w układzie pokarmowym mikroflorę, która jest niezbędna, aby nasz układ trawienny działał prawidłowo. Spożywanie jogurtów z probiotykami jest konieczne szczególnie podczas kuracji antybiotykowej.

Regularna konsumpcja produktów fermentowanych, w tym dobrych jakościowo jogurtów, może chronić przed dyskomfortem brzusznym po spożyciu niektórych produktów, jak również może sprzyjać redukcji nadmiernej masy ciała, między innymi dzięki poprawie składu naszej flory bateryjnej.

Naturalny czy owocowy?

Sklepowe półki uginają się wręcz od najróżniejszego rodzaju jogurtów z dodatkami. Znajdziemy jogurty owocowe, z owocami, z płatkami, jogurty pitne, a nawet jogurty z cukierkami czy ciasteczkami.

Często produkty te reklamowane są jako element zdrowej diety. Tymczasem powinniśmy zdawać sobie sprawę, że wszelkiego rodzaju słodkie jogurty, czy jogurty z dodatkami, niewiele różnią się od słodyczy i z pewnością nie są produktami pożądanymi w zdrowej diecie.

Słodkie jogurty zaliczyć należy do skondensowanych źródeł cukru. Często zawierają więcej sacharozy niż słodzone napoje gazowane. Pół litra owocowego jogurtu może dostarczać nawet pół szklanki cukru!

Co więcej, najczęściej nie mają one wiele wspólnego z owocami.

Znajdziemy w nich za to sporo aromatów i barwników.

Jeśli więc decydujemy się na zakup jogurtu zawsze wybierajmy ten naturalny, nie owocowy. Jeśli chcemy by nasz jogurt zawierał owoce, musimy je tam samodzielnie dodać, w tych sklepowych szukanie owoców, to jak szukanie igły w stogu siana.

Dodać należy również, iż liczne badania wykazały, że obecność sukralozy wpływa znacząco na redukcję ilości probiotyków. Za sprawą cukru, słodzików, aromatów i różnego rodzaju chemicznych dodatków, owocowe jogurty stają się praktycznie produktem bezwartościowym pod względem zawartości dobrych bakterii.

Sprawdzaj skład

Wiemy już, że najlepiej wybrać jogurt naturalny. Niestety nie każdy jogurt naturalny będzie produktem wartościowym. Z tego względu zawsze musimy sprawdzać skład produktu, który chcemy włożyć do koszyka.

Skład dobrego jogurtu powinien być przede wszystkim krótki. Im mniej dodatkowych składników znajdzie się na liście, tym lepiej.

Dobry jogurt powinien mieć w składzie jedynie mleko i żywe kultury bakterii.

W składzie powinny znajdować się wyszczególnione szczepy bakterii. Sam zapis „jogurt zawiera żywe kultury bakterii” nie jest wystarczającą informacją.

Niestety znalezienie produktu idealnego nie jest wcale takie łatwe.

Większość dostępnych w sklepach produktów zawiera dodatki takie jak mleko w proszku, białka mleka, zagęstniki, a nawet cukier czy syrop fruktozowo-glukozowy.

Dobra informacja jest jednak taka, że jeśli dobrze poszukamy, uda nam się znaleźć jogurty naturalne o stosunkowo dobrym składzie, bez dodatku cukru, zagęszczaczy czy mleka w proszku.

Często takie produkty znajdziemy w ofercie lokalnych zakładów mleczarskich.

 

Zwykły czy grecki?

Z całą pewnością mogę odradzić wybieranie jogurtów odtłuszczonych, typu 0%, czy 0,5%. Jogurty takie po pierwsze smakują gorzej, po drugie zawierają mniej tłuszczy, a więc i mniej składników odżywczych, w tym witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, po trzecie bardzo często są źródłem dodatkowych ilości cukru lub zagęszczaczy. Wymiana większej ilości tłuszczy mlecznych na większą ilość cukrów i chemicznych dodatków z pewnością nie wyjdzie nam na zdrowie.

Przed wyborem jogurtu naturalnego, czy greckiego, przede wszystkim warto zapoznać się z etykietą i sprawdzić, co jest w jego składzie.

Oba produkty wytwarzane są z mleka krowiego, do którego dodawane są pożyteczne bakterie, powodujące fermentacje. Jogurt grecki przebywa dłuższy proces odsączania serwatki, co nadaje mu jego specyficznego charakteru. W przypadku jogurtu greckiego fermentacja bakterii odbywa się już w kubeczku. W jogurcie greckim znajdziemy więcej białka oraz więcej tłuszczy niż w jogurcie naturalnym, natomiast mniej węglowodanów. Z kolei w jogurcie naturalnym znajduje się więcej wapnia niż w jogurcie greckim. Jogurt grecki jest bardziej gęsty i kremowy niż jogurt naturalny.

Do ciepłych potraw lepszym wyborem może okazać się jogurt naturalny, gdyż dodanie jogurtu greckiego może powodować powstawanie grudek.

Jogurt grecki może natomiast stanowić idealny substytut śmietany, a nawet majonezu.

Zrób to sam

Zamiast biegać po sklepach i szukać jogurtu idealnego możemy również przygotować go samodzielnie. Wbrew pozorom nie jest to trudne! Wykonując jogurt samodzielnie możemy być pewni tego, co się w nim znajduje.

Czy do przygotowania jogurtu w domu potrzebujemy specjalistycznego sprzętu? Nie!

Owszem, jeśli ktoś jogurtów robi dużo i robi to często może zakupić jogurtownicę. Nie jest to jednak koniecznością.

Potrzebujemy mleko. Już tu masz dowolność możesz wybrać mleko krowie, kozie lub mleko roślinne. Potrzebujemy również tak zwany starter, który zawiera odpowiednio dobrane szczepy bakterii. Cena takiego startera wynosi od 4 do 6 zł i możemy przygotować z niego około 1 litr jogurtu. Starter można zakupić przez Internet, w niektórych aptekach oraz sklepach ze zdrową żywnością.

Nie musisz kupować startera za każdym razem. Przygotowanym jogurtem możesz zaszczepić kolejną porcje mleka jeszcze 3-4 razy. Teoretycznie więc jeden starter wystarczy na zrobienie 4-5 litrów jogurtu.

Mleko należy podgrzać do temperatury 45 stopni, przydać się może termometr do pomiaru temperatury cieczy. Następnie dodajemy do mleka starter i dokładnie mieszamy. Przelewamy mleko do słoików i zakręcamy je dokładnie. Słoiki pozostawiamy w ciepłym miejscu na około 6-10h. Przed podaniem należy go schłodzić. Gotowy jogurt można przechowywać w lodówce do 7 dni.

W porównaniu do jogurtów sklepowych, przygotowany w domu jogurt jest bardziej kwaskowaty i orzeźwiający.

Jeżeli mamy ochotę na jogurt owocowy, wystarczy, że zakupiony w sklepie lub przygotowany w domu jogurt naturalny zmiksujemy z ulubionymi owocami.

Do jogurtu naturalnego możemy dodawać również orzechy, suszone owoce, miód oraz płatki owsiane, jak również nasiona chia i świeże owoce.

Podsumowując, jogurt może stanowić wartościowy element diety. Dostarcza pewnej ilości pełnowartościowego białka, wapnia oraz witamin z grupy B. Jest także źródłem niezbędnych bakterii pomagających regulować procesy trawienne i wzmacniać naszą odporność.

Wybierając jogurt omijajmy szerokim łukiem wszelkiego rodzaju słodkie produkty. Najlepszym wyborem jest jogurt naturalny lub jogurt grecki. Zawsze sprawdzajmy skład produktu, na który się decydujemy. Kierujmy się zasadą, im skład krótszy, tym lepiej.