Rok 2015 – te diety będą teraz modne

Tak jak każdy miniony rok, tak i ten aktualny wyznaczy swoje trendy w „obiegowej” dietetyce. Czy pojawi się nowy, system żywieniowy o tak dużej popularności jak ta którą cieszyła się kiedyś dieta Atkinsa czy nie tak dawno – dieta Dukana? Tego przewidzieć się nie da, niemniej jednak można z dużym prawdopodobieństwem wytypować jakie rozwiązania dietetyczne będą teraz modne. Czy powinniśmy ulegać tym wpływom? Cóż, żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba dokonać krótkiego przeglądu perspektyw jakie czekają nas w tym roku.

Przeczytaj koniecznie:

Jaką dietę wybrać?

„Gluten free”

Gluten od pewnego czasu znalazł się na „medialnym celowniku” i konsekwentnie bywa wymieniany, jako wysoce niepożądany składnik diety. Już w roju minionym można było zauważyć rosnącą popularność produktów bezglutenowych po które sięgają już nie tylko osoby dotknięte celiakią czy alergią, ale także jednostki w pełni zdrowe, chcące po prostu lepiej się odżywiać. Do upowszechnienia krytycznego podejścia względem glutenu z pewnością przyczyniła się tzw. „dieta paleo”, która wymienia ten składnik jako jedno z istotnych zagrożeń żywieniowych (zaraz obok cukrów rafinowanych i tłuszczów utwardzonych), związanych z konsumpcją współczesnej żywności.

Czy jednak istnieją racjonalne powodu byśmy wszyscy unikali glutenu? Cóż odpowiedź na tak postawione brzmi – nie. Niemniej jednak znaleźć można przesłanki, które wskazują, iż problem z tolerancją tego składnika jest o wiele bardziej powszechny niż do niedawna sądziła nauka. Sama celiakia dotyczyć może 2% populacji. Dodatkowym problemem może być tzw. nietolerancja glutenu niezwiązana z celiakią, która dotyka nawet do 6% populacji. Przypadłość ta charakteryzuje się podobnymi objawami co choroba trzewna, ale ich nasilenie jest istotnie mniejsze. Tak więc zastosowanie diety bezglutenowej może być zasadne u sporej grupy osób.

Eko-dieta

Produkty ekologiczne od pewnego Czaus cieszą się coraz większą popularnością. Powstaje coraz więcej publikacji traktujących i ich nietuzinkowych walorach odżywczych i prozdrowotnych. Niemniej jednak opracowania tego typu często bywają krytykowane przez sceptyków wskazujących, iż są to tylko spekulacje i że brakuje dowodów potwierdzających, że produkty ekologiczne są faktycznie lepsze od konwencjonalnych, a jedyne czym się od nich różnią to – cena, (ta faktycznie bywa niekiedy nawet kilkukrotnie wyższa).

Kto w tym sporze ma rację? Cóż,  wyniki badań w tej materii są mieszane, zależnie od ocenianych produktów, niemniej jednak istnieje spora ilość danych wskazujących, że żywności typu „bio” jest faktycznie bardziej zasobna w niektóre składniki odżywcze i przede wszystkim- że zawiera mniej substancji potencjalnie szkodliwych. Tak więc mając taką możliwość – warto sięgać po produkty ekologiczne.

Dla uzupełnienia tematu warto przeczytać:

http://potreningu.pl/articles/3027/gluten--zmartwienie-tylko-dla-osob-z-celiakia

Nowe odsłony „diety pudełkowej”

Dieta pudełkowa to sposób odżywiania oparty na usłudze cateringowej w ramach której otrzymujemy całodniowy zestaw posiłków z dostawą do domu. Dania przywożone są w jednostkowych opakowaniach, zwanych – pudełkami (stąd nazwa diety). Głównym walorem tego rozwiązania jest oczywiście wygoda (nie trzeba chodzić na zakupy po produkty spożywcze, nie trzeba gotować, zmywać, etc), jego wadą – cena. W założeniu dieta pudełkowa winna być maksymalnie spersonalizowana. Czy tak jest w rzeczywistości?

Cóż, z personalizacja diety pudełkowej różnie bywa, zazwyczaj jest to pewien kompromis pomiędzy ofertą usługodawcy a indywidualnymi preferencjami, niemniej jednak zauważyć można pewne postępy w tej dziedzinie i ten element zapewne zaważy na tym, że rozwiązanie  będzie coraz bardziej popularne. Nowe odsłony diety pudełkowej w wersji „paleo”, „low carb”, „vege” sprawią, że znajdywać ona będzie coraz większe grupy odbiorców.

Temat diety pudełkowej omawiałem już w jednym z artykułów, do którego link podaję poniżej:

http://potreningu.pl/articles/2739/dieta-pudelkowa---wady-i-zalety