Pięć powodów dla których warto jeść kiwi

Kiwi zdecydowanie nie należy do najpopularniejszych owoców, a szkoda gdyż posiada wiele cennych walorów z których istnienia mało kto zdaje sobie sprawę. Tymczasem kiwi może być niezwykle użytecznym elementem zdrowej diety, zwłaszcza w przypadku osób aktywnych fizycznie. Jakimi cechami wyróżnia się na tle innych owoców?

Przeczytaj koniecznie:

Owoce, a tlenek azotu

Kiwi pomaga w przyswajaniu białka

Kiwi jest źródłem substancji, które wspomagają trawienie pokarmowych białek. Fakt ten potwierdzają badania naukowe. W 2010 roku grupa naukowców z Nowej Zelandii przeprowadziła eksperyment, w ramach którego oceniony został wpływ dodatku kiwi (a dokładnie pochodzącej z niego aktynidyny), na proces trawienia białek kazeinowych, sojowych, wołowych i serwatkowych. Enzym najsilniej działał w przypadku kazeiny przyspieszając jej rozkład o 50%, (co ciekawe, serwatka była niewrażliwa na jego obecność). W poruszonej materii nie trzeba jednak wcale polegać tylko ba badaniach naukowych, wspomniany efekt ten jest na tyle silny, że można go zaobserwować w codziennych realiach. Wystarczy spróbować przygotować galaretkę z dodatkiem tego owocu. Jak łatwo się przekonać – galaretka nie stężeje, właśnie za sprawą enzymu proteolitycznego obecnych w kiwi.

Kiwi ułatwia zasypianie

Po solidnej porcji kiwi będzie się spało lepiej – to kolejny zaskakujący fakt na temat porcji tego owocu. Ciekawych danych w tej materii dostarczyły wyniki badania przeprowadzonego z udziałem 24 dorosłych ochotników, u których rozpoznano wcześniej łagodne problemy ze snem. W ramach eksperymentu uczestnicy przez okres miesiąca spożywali na godzinę przed pójściem spać dwie sztuki kiwi. Pod koniec badania okazało się, że osoby spożywające kiwi przed snem spali zdecydowanie lepiej, zasypiali szybciej i spali też istotnie dłużej niż przed wprowadzeniem owoców kiwi do diety. Autorzy badania ocenili wspomniany efekt na podstawie specjalnego kwestionariusza. Prawdopodobnie za wspomagające jakość snu działanie kiwi odpowiedzialna jest obecna w nim w dużej koncentracji melatonina.

Obfite źródło witaminy C i innych antyoksydantów

Kiwi należy do grupy owoców szczególnie zasobnych w witaminę C. Zawiera aż 60 – 70 mg tej substancji w 100 g pokrywając niemal w całości dzienne zapotrzebowanie! Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, wpływa na odporność organizmu, stan tkanki łącznej i poziom kortyzolu, a istnieją przesłanki by uważać, że osoby obciążone bardzo dużym wysiłkiem – w tym sportowcy – potrzebują więcej tej substancji niż „zwykli śmiertelnicy”. To jednak nie wszystko. W kiwi obecne są także inne bioaktywne związki, takie jak liczne polifenole, których antyoksydacyjne właściwości zostały potwierdzone w badaniach in vitro i in vivo. W kwestii zmniejszania skutków stresu oksydacyjnego i hamowanie nadmiernej aktywności wolnych rodników, kiwi jest jednym z ciekawszych owoców.

Kiwi chroni układ krążenia

Regularna konsumpcja kiwi jest wskazana w przypadku zaburzeń gospodarki lipidowej, zwłaszcza takich, które manifestują się podwyższonym poziomem triglicerydów. Ciekawych danych w tym zakresie dostarczają są wyniki badania przeprowadzonego przez naukowców Uniwersytetu w Oslo. W ramach eksperymentu autorzy podawali uczestnikom 2 lub 3 sztuk kiwi dziennie przez okres 4 tygodni i następnie oceniali wpływ tego zabiegu na parametry takie jak:

  • aktywność płytek krwi, ( podwyższona jest zjawiskiem niepożądanym, gdyż zwiększa ryzyko zatorów),
  • poziom LDL, czyli tzw. „złego cholesterolu”
  • poziom triacylogliceroli (wysoki zakres również stanowi czynnik ryzyka rozwoju miażdżycy).     

Badanie wykazało, iż regularna konsumpcja kiwi zmniejsza agregację płytek krwi aż o 15%, a zarazem powoduje spadek poziomu triacylogliceroli o 18%. To ważna informacja dla osób z problemami lipidowymi.

Kiwi zapobiega zaparciom przy IBS

Zespół jelita drażliwego zwany także w skrócie IBS (z ang.: Irritable Bowel Syndrome), to dość złożona przypadłość o kłopotliwym przebiegu. W praktyce często towarzyszą jej różnego rodzaju zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego, w tym również - spowolnienia pasażu jelitowego i obniżenia częstotliwości defekacji. Okazuje się, że w takich wypadkach regularna konsumpcja kiwi może być wielce pomocna. Tak przynajmniej wskazują badania wykonane przez ekspertów z Taipei Medical University. Eksperyment przeprowadzony z udziałem 54 ochotników ze stwierdzonym IBS oraz i 16 osób zdrowych wykazał, że wystarczą cztery tygodnie regularnej konsumpcji kiwi by znacząca poprawić komfort trawienny, zmniejszając nasilenie przykrych objawów związanych z zaparciami.

Podsumowanie

Kiwi to owoc o ciekawych walorach, z których można zrobić praktyczny użytek czy to wspomagając trawienie białka, bądź też ułatwiając sobie zasypianie, bądź – też niwelując zaparcia. Dodatkowymi korzyściami z regularnej jego konsumpcji będzie lepsze zaopatrzenie organizmu w substancje chroniące przed stresem oksydacyjnym, obniżające poziom triglicerydów i działające przeciwzakrzepowo.