Siedem mitów na temat diet odchudzających

Z odchudzaniem wiąże się wiele kontrowersji i sprzecznych teorii. Znaczna część z nich dotyczy tego jak należy się odżywiać by efektywnie tracić tkankę tłuszczową. W niniejszym poradniku spróbuję rozprawić się z najpopularniejszymi mitami dotyczącymi diet redukcyjnych, również tymi mającymi charakter dogmatów.

Przeczytaj koniecznie:

Mity na temat białka.

Mit pierwszy: żeby schudnąć trzeba ograniczyć spożycie tłuszczu do minimum

Pomimo tego, iż przeprowadzono już wiele badań wykazujących dobitnie, iż drastyczne ograniczanie spożycia tłuszczu wcale nie jest najlepszym rozwiązaniem w przypadku osób chcących zmniejszyć masę i poprawić skład ciała, to nadal pogląd ten jest niezwykle popularny. W praktyce diety bardzo niskotłuszczowe są też najczęściej stosunkowo zasobne w węglowodany, które pobudzają wydzielania insuliny (hormonu, który m.in. hamuje spalanie tłuszczu), a które dodatkowo, w przypadku wysokiego spożycia mogą zostać zamienione na kwasy tłuszczowe i zmagazynowane w adipocytach. Dieta redukcyjna wcale nie musi wiązać się z drastycznym zmniejszeniem konsumpcji tłuszczu!

Więcej na ten temat można poczytać w poniższym poradniku:

http://potreningu.pl/articles/573/czy-zeby-schudnac-musze-unikac-tluszczu

Mit drugi: żeby schudnąć trzeba bezwzględnie ograniczyć spożycie węglowodanów

Wydawać by się mogło, że skoro eliminacja z diety tłuszczu nie jest najlepszym pomysłem, to drastyczne ograniczenie spożycia węglowodanów musi, siłą rzeczy jest po prostu koniecznością (bowiem skądś kalorie „wyciąć” trzeba). Cóż, fakty są takie, że w bardzo wielu badaniach naukowych diety niskowęglowodanowe okazały się skuteczniejsze w redukcji tkanki tłuszczowej niż diety niskotłuszczowe. Nie oznacza to jednak, że głębokie restrykcje węglowodanowe są w każdym wypadku koniecznością. W praktyce wiele zależy od stopnia zatłuszczenia, aktywności fizycznej i kondycji metabolicznej danego organizmu. Dodatkowym punktem wyjścia może być aktualny sposób odżywiania.

Aspekty powiązane z tym zagadnienie omawiane były w poniższych opracowaniach:

http://potreningu.pl/articles/782/ile-weglowodanow-powinnam-jesc-zeby-schudnac

http://potreningu.pl/articles/1724/odchudzanie-na-weglowodanach-czy-to-w-ogole-mozliwe-

Mit trzeci: podczas odchudzania trzeba zrezygnować ze spożywania owoców

Owoce postrzegane są przez wiele osób jako potencjalnie „tuczące”. Istnieją rozmaite i kuriozalne zalecenia mówiące np., że można je jadać tylko do południa. Tak naprawdę, owoce posiadają szereg walorów, które sprawiają, iż stanowią cenny dodatek do diety redukcyjnej. M.in. charakteryzują się niską gęstością energetyczną (czyli są stosunkowo niskokaloryczne jak na swoją masę), a ponadto wyróżniają się stosunkowo wysoką gęstością odżywczą( na każdą kalorię przypada sporo składników nieenergetycznych). Ze względu na walory smakowe mogą stanowić substytut słodyczy, ułatwiając utrzymanie założeń ustalonej diety. Poza tym owoce są stosunkowo sycące i dostarczają substancji przyspieszających odchudzanie.

Wpływ owoców na redukcję tkanki tłuszczowej opisywany był wielokrotnie na łamach PoTreningu.pl, sporo informacji można znaleźć w następujących poradnikach:

http://potreningu.pl/articles/2642/czy-w-czasie-odchudzania-minimalizacja-spozycia-owocow-jest-konieczna-

http://potreningu.pl/articles/2639/w-jaki-sposob-regularna-konsumpcja-owocow-wspomagac-moze-odchudzanie

http://potreningu.pl/articles/3393/jablka-w-diecie-odchudzajacej--czy-to-dobry-pomysl