Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Mity żywieniowe: Mit 4 - Żółtka jajka to zło!

Mity żywieniowe: Mit 4 - Żółtka jajka to zło!

Kinga Żuralska - Trener Personalny

W sprawie jajek trwa niekończąca się debata. Jedni przekonują o niezwykłych właściwościach odżywczych jaj i zachęcają do ich jak najczęstszej konsumpcji, inni przestrzegają przed ich nadmiernym spożyciem w obawie przed cholesterolem. Wiedza dotycząca cholesterolu pokarmowego i coraz większa świadomość sprawiają, że stopniowo przestajemy się bać spożywania jaj

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

I dobrze. Jaja stanowią bardzo ważny składnik diety i warto po nie sięgać.

Cholesterol źródło wszelkiego zła?

Od dziesięcioleci spożywanie jaj było demonizowane ze względu na zawarty w nich tłuszcz i cholesterol, który uważano za źródło wszelkiego zła w diecie współczesnego człowieka. Większość światka fitness wyeliminowała ze swojego menu żółtka jaj, pozbawiając się tym samym tego, co w jajkach najbardziej wartościowe!

Dziś wiemy, że unikanie produktów zawierających cholesterol nie jest koniecznością. Produkty te mają swoje miejsce w diecie w odpowiednich dawkach i odpowiedniej formie.

Do niedawna wmawiano nam, że cholesterol jest bezwzględnie zły i należy dążyć do obniżenia jego poziomu we krwi. Bez wątpienia zbyt wysoki poziom cholesterolu nie jest parametrem sprzyjającym utrzymaniu zdrowia, niemniej jednak obecnie coraz częściej mówi się o tym, że ważniejsze od obniżenia całkowitego poziomu cholesterolu jest utrzymanie poprawnego stosunku HDL do LDL.

Paradoksalnie, podwyższony poziom cholesterolu mogą mieć osoby spożywające w swojej diecie niewielkie ilości cholesterolu, organizm jest bowiem w stanie sam produkować cholesterol.

Dlaczego warto jeść całe jajka?

Jajka są źródłem pełnowartościowego białka, łatwo przyswajalnego przez organizm. Co ciekawe, więcej białka o lepszej przyswajalności znajdziemy w żółtku, a nie, jak się powszechnie uważa, w białku. Żółtko jajka składa się w 2/3 z tłuszczów. Towarzyszą im witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Żółtko jest bogate w składniki odżywcze i energetyczne. Tłuszcze zawarte w jaju mają złożony skład: około 60% to triacyloglicerole (in. trójglicerydy), ok. 30% to fosfolipidy, 6% cholesterol w formie wolnej i zestryfikowanej, ok. 1% wolne kwasy tłuszczowe. Najcenniejszymi dla organizmu człowieka są fosfolipidy, w tym lecytyny, z których powstaje cholina wpływająca na poprawę pamięci oraz działanie układu nerwowego i mięśniowego. 

Jajka dostarczają również witaminy A, E, D oraz K i B2, B12 oraz kwasu pantotenowego. Są także skarbnicą składników mineralnych. Znajdziemy w nim fosfor, potas, sód, wapń, żelazo, magnez, miedź, cynk oraz selen. 

Żółtko bogate jest również w beta-karoten oraz luteinę. Luteina chroni nasze oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB oraz poprawia widzenie. 

W żółtku obecne są także specyficzne związki o działaniu bakteriobójczym, takie jak np. immunoglobulina IgY, która niszczy bakterie wywołujące zakażenia przewodu pokarmowego. 

Żółtko jaja kurzego pewną niesławę zawdzięcza wysokiej zawartości cholesterolu (nawet ponad 300 mg / jajo). Zauważyć jednak trzeba, że w badaniach naukowych spożywanie do trzech jaj dziennie, u osób zdrowych nie powodowało istotnych zmian w profilu lipidowym krwi. Nie ma powodów, by u zdrowych osób ograniczać konsumpcję jaj w diecie. Nie wykazano, by w tym wypadku spożycie jaj było jakkolwiek skorelowane z ryzykiem rozwoju choroby niedokrwiennej serca, miażdżycy czy cukrzycy. Przeciwnie - włączenie jaj do diety może przynosić wiele pozytywnych efektów.



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie